Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects
11/19/2019
Skip Navigation Links : Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects : Περίοδος Ιουνίου 2005 : "Τόπος-δημιουργία: Ιωάννινα-Μουσείο γλυπτικής Θ. Παπαγιάννη" Σιαπάτη Γιάννα

"Τόπος-δημιουργία: Ιωάννινα-Μουσείο γλυπτικής Θ. Παπαγιάννη" Σιαπάτη Γιάννα

   Ιωάννινα. Μια πόλη, τρεις λέξεις. Λίμνη, βουνό, παράδοση. Στοιχεία δυνατά που δένουν με τη βροχή, την καταχνιά, το ελληνικό φως. Το τοπίο: νερό και πέτρα, γκρι ουρανός, σύννεφα. Το Τζαμί.

   Εξέλιξη. Ανάγκη για κάτι νέο που δεν θα αποκόβει όμως την πόλη από αυτά που τη χαρακτηρίζουν. Σκέψη για ένα μουσείο. Ένα σύγχρονο μουσείο, ένα μουσείο του σήμερα. Το μοντέρνο μέσα στην παράδοση, το ‘τώρα’ δίπλα στο παρελθόν.

   Μουσείο… Ένα κτίριο-πορεία με αρχή και τέλος. Χώροι που συνδέονται νοηματικά και αλληλοεξαρτώνται. Κίνηση – στάση - κίνηση, ρυθμός. Χώρος εμπειρία.

   Καθοριστικό στοιχείο η λίμνη. Πηγή έμπνευσης το νερό. Νερό ίσον ζωή. Νερό ίσον ρυθμός. Μουσική. Κίνηση. Σημαντικά δεδομένα για τη σύνθεση. Αφετηρία…

 

    Οι πρώτες σκέψεις…

    Παρατηρώ το τοπίο, την παραλίμνια έκθεση γλυπτών. Επιθυμία να συνεχιστεί η πορεία αυτή σε ένα μουσείο. Μια αλυσίδα κινήσεων.

   Ο καλλιτέχνης…Θ. Παπαγιάννης : ένας  καταξιωμένος γλύπτης. Το έργο του πλούσιο σε νοήματα, εικόνες, υλικά. Πάνω από όλα, ένα έργο άρρηκτα συνδεδεμένο με την παράδοση και τον τόπο καταγωγής του καλλιτέχνη, τα Ιωάννινα.

 

   Η αρχική ιδέα αναπτύσσεται…

   Υλικά: ανεπίχριστο σκυρόδεμα, μέταλλο, πέτρα. Χρώματα και υφές που μοιάζουν να αλληλοσυμπληρώνονται με το περιβάλλον.

   Τοπίο επιβλητικό. Ανάγκη επαφής πόλης και λίμνης. Ένα κτίριο – γέφυρα, κτίριο – πλατφόρμα, για να τονιστεί η αίσθηση αυτής της επαφής.

   Χώροι διοίκησης και βοηθητικοί χώροι ενσωματώνονται στο έργο ως πέτρινοι κύβοι που έρχονται να σφηνωθούν κάτω από την πλατφόρμα.

   Η πορεία πάνω στην πλατφόρμα συνεχίζεται και πάνω από το δρόμο με μια ελαφριά μεταλλική κατασκευή που τονίζει την αίσθηση της αιώρησης και καταλήγει στη λίμνη.

  Μια μεταλλική ράμπα ολοκληρώνει την περιήγηση του επισκέπτη στο μουσειακό χώρο και τον επιστρέφει στο σημείο εισόδου.

 

  Η πορεία στο μουσείο είναι μια πορεία – θηλιά: πορεία εντυπώσεων, εναλλαγής υπαίθριων και κλειστών χώρων, παιχνίδι με το άπλετο φως και τη σκιά. Ένας κτιριακός περίπατος που γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρον με την επιλογή του τρόπου έκθεσης των γλυπτών: τα γλυπτά χωρίζονται σε θεματικές ομάδες και δεν παρουσιάζονται χρονολογικά. ‘Γυναίκα’- ‘ζευγάρια’- ‘έρωτας’ – ‘μητρότητα’ – ‘τοτέμ’ – ‘πουλιά’. Χώροι διαφορετικών εντυπώσεων που εναλλάσσονται διαδοχικά. Η δημιουργική πορεία ενός καλλιτέχνη σε μια βόλτα πλάι στο νερό…

 

 

   Στο σύνολο…μια δημιουργία για τον τόπο…