Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects
11/19/2019
Skip Navigation Links : Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects : Περίοδος Ιουνίου 2005 : "ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ. Εγκαταστάσεις του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (Θ.Ο.Κ.)" Κουμούτσου Ουρανία, Χριστοδουλίδου Ντιάνα

"ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΤΟΥ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ. Εγκαταστάσεις του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου (Θ.Ο.Κ.)" Κουμούτσου Ουρανία, Χριστοδουλίδου Ντιάνα

Η Κύπρος διαθέτει ένα δραστήριο Θεατρικό Οργανισμό (Θ.Ο.Κ.), ο οποίος σήμερα στεγάζεται σε πέντε διαφορετικά κτήρια και σημεία της Λευκωσίας. Για το λόγο αυτό το 2003 προκηρύχτηκε διαγωνισμός για το σχεδιασμό των εγκαταστάσεών του σε ένα κρατικό οικόπεδο στο κέντρο της πόλης. Ακριβώς μπροστά από το οικόπεδο αυτό υπάρχει μια μεγάλη, επίσης κρατική, έκταση όπου βρίσκονταν το στάδιο Γ.Σ.Π., η οποία προορίζεται για πλατεία. (Θα προκηρυχτεί σχετικά νέος διαγωνισμός). Οι υπερτοπικές λειτουργίες του Θ.Ο.Κ., σε συνδυασμό με τον πολιτιστικό τους χαρακτήρα κρίνεται ότι σκόπιμα χωροθετούνται σε άμεση σχέση με το χώρο που προορίζεται για κεντρική πλατεία της πόλης. Εντούτοις, επιλέξαμε να μελετήσουμε το δίπολο θέατρο – πλατεία , διότι (έχοντας μια οργανική σχέση μεταξύ τους) αλληλεπιδρούν. Επίσης εντάξαμε στο κτιριολογικό πρόγραμμα του Θ.Ο.Κ. και μια κρατική δραματική σχολή, που στερείται έως τώρα η Κύπρος, θεωρώντας ότι θα δώσει ακόμα περισσότερη πνοή τόσο στο θεατρικό οργανισμό όσο και στην πλατεία. Έτσι, ο Θ.Ο.Κ. περιλαμβάνει, μια κεντρική σκηνή ιταλικού τύπου, μια πειραματική σκηνή, café, εστιατόριο, δραματική σχολή, βιβλιοθήκη και τα γραφεία του. Τα οικόπεδα αντιμετωπίζονται συνολικά ως ένας ενιαίος καμβάς – πλατεία – πάρκο, στον οποίο εντάσσονται οι κτιριακές μάζες. Θεωρήσαμε ότι οι πολλαπλές και διαφορετικές λειτουργίες του οργανισμού θα πρέπει να συνδέονται σε ένα κτήριο, με τρόπο τέτοιο ώστε να επιτυγχάνεται η εύκολη μετάβαση από τη μια λειτουργία του στη άλλη, να διακρίνονται σαφώς,  αλλά και να μη χάνεται η συνοχή του συνόλου. Η κεντρική σκηνή του Θ.Ο.Κ. προβάλλεται στην πλατεία και επιβάλλεται με τον όγκο της, ενώ στην πειραματική σκηνή δίνεται ένας εσωστρεφής χαρακτήρας, που επιτρέπει την αντιμετώπισή της ως ένα ‘μαγικό’ κουτί που μπορεί να παίρνει διάφορες μορφές. Οι αίθουσες πρόβας ηθοποιών και σπουδαστών της σχολής λειτουργούν ως οθόνες δρώμενων για την πλατεία, τόσο ζωντανών όταν οι ηθοποιοί θελήσουν την προβολή τους προς τα έξω, όσο και ως οθόνων προβολής. Η πλατεία για όλα αυτά λειτουργεί ως σκηνικό, με τους χώρους κίνησης και στάσης της. Και αντίστροφα οι πολλαπλές κινήσεις των ηθοποιών, των σπουδαστών και των υπαλλήλων του Θ.Ο.Κ. καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας, καθώς και οι λειτουργία των foyers, του café, του εστιατορίου εξασφαλίζουν ότι η πλατεία είναι ένας χώρος ζωντανός, που τροφοδοτεί και τροφοδοτείται.