Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects
11/19/2019
Skip Navigation Links : Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects : Περίοδος Ιουνίου 2005 : "Πρόταση ανάπλασης σχολικού συγκροτήματος" Αναγνωστάκης Κωστής, Τσοπφ Ίνες

"Πρόταση ανάπλασης σχολικού συγκροτήματος" Αναγνωστάκης Κωστής, Τσοπφ Ίνες

Εφόσον όλο το σενάριο βασίστηκε σε ρεαλιστικούς παράγοντες, για την επιλογή του οικοπέδου στραφήκαμε στον ΟΣΚ, που λόγω της κατάργησης της διπλοβάρδιας και εφαρμογής σχεδίου αραίωσης των μαθητών στα σχολικά κτίρια, την περίοδο  2002-2003 είχε δέσμευση μεγάλο αριθμό οικοπέδων σε όλη την Αθήνα για την ανέγερση νέων σχολικών κτιρίων. Καταλήξαμε στην περιοχή του Λόφου του Κολωνού, επειδή συγκέντρωνε όλα τα χαρακτηριστικά που απαιτούσε ένα διαπολιτισμικό σχολείο. Ο Κολωνός βρίσκεται στα δυτικά προάστια της Αθήνας. Είναι μια περιοχή  γενικής κατοικίας με έντονο χαρακτήρα γειτονιάς, χαμηλό συντελεστή δόμησης, παρουσία πρασίνου και πεζοδρόμων. Και επιπλέον  μεγάλο ποσοστό των κατοίκων του είναι μετανάστες. Ήδη υπάρχουν κάποια δείγματα διαπολιτισμικής δραστηριότητας, αφού στον Κολωνό λειτουργεί αφιλοκερδώς το «Κυριακάτικο Σχολείο»  όπου διδάσκεται η Ελληνική γλώσσα . Αξίζει να σημειωθεί ότι το αντιρατσιστικό φεστιβάλ μέχρι πρόσφατα γινόταν στον Λόφο του Κολωνού.

 Το γεγονός ότι το οικόπεδο στην οδό Καπάνεως  βρίσκεται σε άμεση επαφή με τον λόφο του Κολωνού και ένα ήδη υπάρχον σχολικό συγκρότημα  αποτέλεσε μία πρόκληση και επιπλέον προβληματισμό στην έννοια της λειτουργίας ενός τέτοιου συγκροτήματος στην πόλη. Το θέμα μας δεν ήταν ποια ένα δημοτικό σχολείο, αλλά ένα σχολικό συγκρότημα..  Με αφορμή την γεωγραφική και πολιτιστική τοποθεσία του οικοπέδου μας, με την εργασία αυτή επιχειρήσαμε να εξετάσουμε και να επαναπροσδιορίσουμε την σχέση :

-                      σχολικού συγκροτήματος-γειτονιάς. Έτσι καταρχάς το όλο συγκρότημα λειτουργεί με διπλό καθεστώς. Πολλοί χώροι είναι διαμορφωμένοι με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν να λειτουργούν όλο το 24ωρο και μετά το τέλος το σχολικών ωρών.

-                      σχολικών κτιρίων μεταξύ τους. Τα υπάρχοντα σχολικά κτίρια βρίσκονταν σε σχέση αντιπαράθεσης μεταξύ τους- το ένα κλεισμένο από το άλλο. Μέσα από την επέμβαση επιχειρήθηκε και η αποκατάσταση αυτής της σχέσης, τόσο λειτουργικά με πολλές σχολικές χρήσεις να είναι κοινές, όσο και αρχιτεκτονικά.

-                      Σχολικού συγκροτήματος- φύσης (λόφου). Ο δημόσιος χαρακτήρας του λόφου, επιχειρείται να εμφανιστεί και μέσα στο σχολικό συγκρότημα. Επί της ουσίας επεκτείνεται το φυσικό έδαφος τόσο μέσα στο σχολικό συγκρότημα, όσο και στους ήδη υπάρχοντες πεζόδρομους που περιτρέχουν το σχολικό συγκρότημα.

-                      Λόφου- γειτονιάς. Οι περιμετρικές προσθήκες των σχολικών κτιρίων στη διάρκεια των χρονών που λειτουργούσαν, η αρχιτεκτονική τους και η περίφραξη είχαν σαν αποτέλεσμα να αποτελούν αυτά έγκλειστους χώρους στον αστικό ιστό του Κολωνού. Στο βαθμό που γινόταν- η περίφραξη δεν ήταν δυνατό να αποσυρθεί τελείως- επιχειρήθηκε αποκατάσταση αυτής της σχέσης.