Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects
9/23/2020
Skip Navigation Links : Διπλωματικές Εργασίες - Diploma Projects : Περίοδος Οκτωβρίου 2006 : Μπόνιος Απόστολος, Πανακάκη Μαρία, Ρουμπάνη Ειρήνη, "Επανάχρηση στάβλων στο λιμένα Θεσσαλονίκης - κέντρο ιστορίας και λειτουργίας του λιμένα"

Μπόνιος Απόστολος, Πανακάκη Μαρία, Ρουμπάνη Ειρήνη, "Επανάχρηση στάβλων στο λιμένα Θεσσαλονίκης - κέντρο ιστορίας και λειτουργίας του λιμένα"

Το λιμάνι της Θεσσαλονίκης βρίσκεται στο νοτιοδυτικό άκρο του ιστορικού κέντρου της πόλης και σε άμεση επαφή με τον αστικό ιστό. Στο ύψος της 3ης προβλήτας του λιμανιού, βρίσκεται η περιοχή του Παλιού Σιδηροδρομικού Σταθμού ενώ εκατέρωθεν αυτού εκτείνεται η περιοχή της παλιάς βιομηχανικής ζώνης της Θεσσαλονίκης. Στα επόμενα χρόνια το κυκλοφοριακό τοπίο στην ευρύτερη περιοχή του λιμένα αναμένεται να αλλάξει με 3 έργα: το μετρό, τη νέα οδική είσοδο στη Θεσσαλονίκη από Εθνική Οδό και τη διάνοιξη της υποθαλάσσιας αρτηρίας για τη παράκαμψη του ιστορικού κέντρου.

Το συγκρότημα των στάβλων βρίσκεται μεταξύ της 2ης κ της 3ης προβλήτας. Αποτελείται από πέντε κτίσματα κατασκευασμένα κατά το μεσοπόλεμο τέσσερα εκ των οποίων σήμερα έχουν εγκαταλειφθεί ενώ το πέμπτο υπολειτουργεί. Ο λόγος είναι ότι από τη δεκαετία του ’70 και μετά δεν υπήρχε πλέον η ανάγκη παραμονής των ζώων στο λιμάνι λόγω της χρήσης των containers όπου τοποθετούνταν πλέον σφαγιασμένα. Το Υπουργείο Πολιτισμού έχει κηρύξει τα κτίρια προστατευόμενα και διατηρητέα και τα εντάσσει στο ευρωπαϊκό σχέδιο δράσης περί της προστασίας των ευαίσθητων παραϋδάτινων περιοχών. Οι στάβλοι μπορούν να αναδειχτούν σε κέντρο ιστορίας και αναγνώρισης του λιμένα, να αποκτήσουν μουσειακή διάρθρωση όπου θα παρουσιάζεται η ιστορία του λιμανιού και η εξέλιξή του μέχρι σήμερα, οι φάσεις διαμόρφωσης της ακτογραμμής του Θερμαϊκού, τα τεχνικά έργα που πραγματοποιήθηκαν, καθώς επίσης να γίνεται αναδρομή στις εμπορικές δραστηριότητες και τις τεχνικές που αναπτύχθηκαν για την διακίνηση των εμπορευμάτων.

Γι’ αυτό οι χρήσεις που τους αποδίδουμε είναι: μόνιμες εκθέσεις, περιοδικές εκθέσεις, εργαστήριο συντήρησης και αποθήκευσης των εκθεμάτων και βιβλιοθήκη-αρχείο. Εσωτερικά το οικόπεδο διασχίζεται από σιδηροδρομικές γραμμές προερχόμενες από τον παλαιό σιδηροδρομικό σταθμό στα βόρεια. Από την ίδια πλευρά και την 26ης Οκτωβρίου έχουμε μία κύρια είσοδο και άλλη μια από τα νότια και εσωτερικά του λιμένα (εντός των πυλών), η οποία επικοινωνεί ευκολότερα με τις αποθήκες της 1ης προβλήτας, το υπόλοιπο λιμάνι και τη θάλασσα. Μια δευτερεύουσα είσοδος η οποία θα οδηγεί στο parking του μουσείου, προβλέπουμε να γίνεται δυτικά του οικοπέδου και από την πύλη 9 όπου υπάρχει ελεύθερος χώρος και ήδη χρησιμοποιείται για την στάθμευση κάποιων οχημάτων του ΟΛΘ. Η είσοδος αυτή καταλήγει στο κέντρο του οικοπέδου.

Στο κέντρο αυτό δημιουργούμε μια πλατεία κόμβο για όλο το υπόλοιπο οικόπεδο η οποία λειτουργεί ως σημείο αναφοράς και προσανατολισμού. Από το κέντρο-πλατεία διέρχονται οι γραμμές του τραίνου που καταλήγουν σε ένα ψηλό κατακόρυφο στοιχείο στα νότια. Το στοιχείο αυτό είναι ένα παρατηρητήριο ύψους 22μ. Θεωρήσαμε ότι υπήρχε ανάγκη δημιουργίας μιας τέτοιας κατασκευής έτσι ώστε να επιτευχθεί μια οπτική σύνδεση του οικοπέδου με το σύνολο του λιμένα, καθώς και με την ίδια την πόλη της Θεσσαλονίκης. Σε ένα δευτερεύον σημείο συγκέντρωσης δίπλα στον πύργο οι επισκέπτες μπορούν να συγκεντρώνονται για μια βόλτα ξενάγησης στις προβλήτες του λιμένα με κάποιο μικρό φορτηγάκι που θα παρέχει το μουσείο. Τέλος, θεωρούμε ότι θα μπορούσε να υπάρξει κάποια διάνοιξη στον όγκο μιας γειτονικής αποθήκης προς τα νότια ώστε να επιτευχθεί σύνδεση του οικοπέδου με τη θάλασσα και τελικά ένταξη στο ευρύτερο δίκτυο του οικομουσείου.