Διαλέξεις 2006
11/25/2020
Skip Navigation Links : Διαλέξεις 2006 : Περίοδος Σεπτεμβρίου : "Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) :Η Ζωή και το Έργο του Μεγάλου Ισπανού Καλλιτέχνη. Επιρροή σε Νεοέλληνες Ζωγράφους" Σαββοπούλου Ελευθερία

"Πάμπλο Πικάσο (1881-1973) :Η Ζωή και το Έργο του Μεγάλου Ισπανού Καλλιτέχνη. Επιρροή σε Νεοέλληνες Ζωγράφους" Σαββοπούλου Ελευθερία

Ο Πάμπλο Πικάσο γεννήθηκε στη Μάλαγα της Ισπανίας το 1881 και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ου αιώνα. Το έργο του έγινε γνωστό στους καλλιτεχνικούς κύκλους όλου του κόσμου.

Με τις πρώτες του καλλιτεχνικές προσπάθειες διαμορφώθηκε η καλλιτεχνική έκφραση της Γαλάζιας Περιόδου (1901-1904) , καθώς και αυτή της Ρόδινης Περιόδου (1904-1905).  Αργότερα, δέχτηκε επιρροές από την ιβηρική τέχνη και  την αφρικανική  πλαστική, με τις  ‘Δεσποινίδες της Αβινιόν -1907‘ να αποτελούν την τομή ανάμεσα στην παλιά τέχνη και το νέο όραμα του κυβισμού.

Η Κυβιστική δραστηριότητα του Πικάσο, διακρίνεται σε τρεις υποπεριόδους, με πρώτη την Πρωτοκυβιστική Περίοδο ( 1907-1909), με τον Αναλυτικό Κυβισμό

(1910-1912) και το Συνθετικό Κυβισμό να ακολουθούν, με πολλά έργα και με πολλά νέα πειράματα.

Χωρίς να ξεχνάει το παρόν του, τον κυβισμό, ο Πικάσο τα χρόνια που ακολουθούν θα κάνει διάφορους πειραματισμούς, όπως η στροφή στο ρεαλιστικό πορτρέτο ( 1913-18), ο διάλογος με ένα νέο- κλασικό ύφος στις αρχές του 1920, η επαφή με τα διδάγματα των Σουρεαλιστών μετά το 1925, ενώ γύρω στο 1930, η καμπύλη έρχεται να κυριαρχήσει πάνω στις άγριες γωνίες.

Τα χρόνια γύρω στο 1940, χαρακτηρίζονται από μεγάλα και σημαντικά μελαγχολικά έργα, αφού ο Πικάσο δεν μένει ασυγκίνητος μπροστά στην φρίκη του πολέμου. Ακόμα και μετά το 1940, οι φρικιαστικές νεκρές φύσεις κυριαρχούν.

Η επιρροή του Πικάσο ήταν εμφανής και στην Ελλάδα.  Οι έλληνες ζωγράφοι με πρωτοπόρους αυτούς της λεγόμενης Γενιάς του ’30, φέρνουν μία πνοή ανανέωσης στα εκφραστικά μέσα των ελλήνων καλλιτεχνών. Σημαντικοί καλλιτέχνες, όπως ο Ν. Χατζηκυριάκος- Γκίκας, ο Κ. Παρθένης, ο Δ. Διαμαντόπουλος, ο Γ. Σικελιώτης κ.ά., επηρεάστηκαν από διάφορες περιόδους της καλλιτεχνικής δημιουργίας του Πικάσο και φιλτράροντας τα νέα στοιχεία, τα ενέταξαν στο έργο τους. Τέλος, αξίζει να  αναφερθεί πως στην Ελλάδα η πρωτοπορία δεν ήταν τόσο τολμηρή ,αφού το ελληνικό φως και η αρχαία ελληνική παράδοση, αποτελούσαν τροχοπέδη σε κάθε μορφής  ριζοσπαστική ανανέωση.