Lectures 2002
4/26/2017

Lectures 2002

Academic Year2002
Lesson DescriptionDetailed study and documentation of a topic, chosen by the students from the syllabus of the Departments.

Lectures 2002  (sub-pages)

[Not yet translated] Δημιουργία ενός καρναβαλικού μουσείου στην Πάτρα, για την ανάδειξη της Πατρινής καρναβαλικής κουλτούρας. Σκοπός του μουσείου θα είναι η διαχρονική και διαρκής προβολή του πατρινού καρναβαλιού καθώς και άλλων καλλιτεχνικών δημιουργιών από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό.
[Not yet translated] Η αλληλεξάρτηση του τουρισμού και της αλιείας στο Νομό Σάμου - αναπτυξιακές επιπτώσεις.
[Not yet translated] Η ελληνική αρχιτεκτονική από το 1945 ως το 1980.
[Not yet translated] Η εξέλιξη των δομών των πόλεων από τις αρχές του 20ου αιώνα, πως εμφανίστηκαν, τι πρότειναν, που στηρίχτηκαν.
[Not yet translated] Πως ένα λειτουργικό σύστημα (ιεραρχημένων, διακριτών στοιχείων) και το γλωσσικό μέσο (σύστημα αναπαράστασης) συνθέτουν τον εικονικό χώρο των ΜΟΟs.
[Not yet translated] Ο Schuiten και Peeters δημιουργούν μέσα από τα κόμιξ τους, το σύμπαν των "Cites Obscures" προτείνοντας "εκπληκτικούς τόπους, φορείς του ονείρου ή του εφιάλτη...". Οι τρόποι αλλαγής κατεύθυνσης και μεταμόρφωσης αυτών των χώρων, όπως περιγράφονται στα εικονογραφήματα των δύο Βέλγων, ανάγουν το ρόλο της αρχιτεκτονικής σε πρωταγωνιστικό.
[Not yet translated] Ο Gordon Matta-Clark στη σύντομη ζωή του, έκοψε ένα μεγάλο αριθμό κτιρίων. Δημιουργούσε χώρο αφαιρώντας, αποσυνθέτοντας. Η προσέγγιση του έργου του επιχειρείται μέσω των πράξεών του, για να καταλήξει στη σχέση αυτών που πράττει με τους αρχιτέκτονες.
[Not yet translated] Εξέλιξη στεγάσεων μεγάλων ανοιγμάτων. Καταγραφή και ανάλυση στεγάσεων αθλητικών εγκαταστάσεων με βάση το υλικό του χάλυβα. Σταθερές - κινούμενες στεγάσεις. Προβλήματα - αστοχίες - κριτική και μέλλον των κατασκευών μεγάλων ανοιγμάτων.
[Not yet translated] Ανάγνωση της πόλης σήμερα, μέσα από μια ιστορική αναδρομή, και μια διαδρομή στην Μπραζίλια (δημόσιος και ιδιωτικός τομέας) 42 χρόνια μετά την ημερομηνία εγκαινίων της πόλης. (1960).
[Not yet translated] Ιστορική αναφορά από αρχαιότητα έως σήμερα. Σημεία εμφάνισης και λόγοι. Ελλαδικός χώρος και περιοχή του Μεσολογγίου όπου αναλύονται τα υλικά και ο τρόπος κατασκευής. Δείγματα σύγχρονων κατασκευών και ειδικών κατασκευών όπως πετρελαιοπηγές. Συμπεράσματα.
[Not yet translated] Αντικείμενο αυτής της εργασίας είναι να διερευνήσει τον τρόπο με τον οποίο η ακοή συμμετέχει στη συγρότηση της συνολικής τοπιακής αντίληψης. Αυτή την ακουστική ερμηνεία του τοπίου, αποκαλούμε ηχητικό τοπίο και εξετάζουμε ειδικότερα τον τρόπο με τον οποίο, η αντίληψη του ηχητικού αυτού τοπίου καθορίζει τις μνημιακές μας αναφορές για τον τόπο.
[Not yet translated] Μελέτη της κίνησης των έργων του Calatrava με σκοπό να ανακαλύψουμε τι κρύβεται πίσω από την κίνηση αυτή και για ποιό λόγο την εισάγει ο Calatrava στις κατασκευές του.
[Not yet translated] Διερεύνηση εννοιών όπως βλέμμα, τόπος, εικόνα με αφορμή το βιομηχανικό συγκρότημα Δραπετσώνας.
[Not yet translated] Ιστορική εξέλιξη της σκηνογραφίας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Γνωριμία με την τέχνη της σκηνογραφίας. Συνεντεύξεις από ανθρώπους του θεάτρου. Είναι η σκηνογραφία και αρχιτεκτονική; Γέννηση αρχιτεκτονικής. Αρχές και αξίες αρχιτεκτονικής. Σύγκριση σκηνογραφίας και αρχιτεκτονικής. Συμπεράσματα.
[Not yet translated] Η παραδοσιακή κατοικία του Πεκίνου. Σύγχρονη πραγματικότητα και τρόπος ζωής.
[Not yet translated] Η διάλεξη αφορά σύγχρονες επεμβάσεις είτε σε υπάρχοντα ιστορικά κτίρια, είτε σε υπάρχοντα βιομηχανικά, αποθήκες κ.α. ανά την Ευρώπη.
[Not yet translated] Παρουσίαση της έννοιας της βιωσιμότητας ή αλλιώς "αειφόρον ανάπτηξης" γενικά αλλά και στον χωροταξικό σχεδιασμό. Λόγω των ιδιομορφιών του χαρακτήρα τους (νησιωτικότητα) οι νησιωτικές περιοχές, χρησιμοποιούνται ως παράδειγμα για να καταδείξουν τα ειδικά προβλήματα στην άσκηση του περιφερειακού χωροταξικού σχεδιασμού, υπό το πρίσμα της βιωσιμότητας.
[Not yet translated] Ανάλυση του κάστρου της Λίνδου σε όλες του τις φάσεις. Ανάλυση παραδοσιακού οικισμού.
[Not yet translated] Μετά την απόφαση εγκατάστασης των ευρωπαϊκών οργανισμών στο Στρασβούργο η πόλη πέρασε σε μια νέα εποχή ανάπτυξης. Εκτός από τα οφέλη, οικονομικά και κοινωνικά, που μοιραία ακολουθούν τόσο σημαντικές αποφάσεις αρκετές είναι και οι υποχρεώσεις που γεννιούνται τόσο προς εξυπηρέτηση των νέων δεδομένων και αναγκών όσο και των κατοίκων. Η πόλη πραγματικά έχει επενδύσει πολλά πράγματα στην νέα της εικόνα που μοιάζει συνεχώς να εξελίσσεται και να ακολουθεί ένα γρήγορο ρυθμό ανάπτυξης...
[Not yet translated] Στη διάλεξη εξετάζεται η έννοια του χρώματο, βάσει της οποίας αναλύθηκε το έργο του L. Barragan. Μελετάται η ψυχολογική ερμηνεία των χρωμάτων και οι επιρροές του.
[Not yet translated] Οι αλλαγές που εμφανίζονται στην αρχιτεκτονική πρακτική και τον χώρο, με την ανάπτυξη και εφαρμογή τεχνολογιών αιχμής.
[Not yet translated] Διερεύνηση των σχέσεων και των ποιοτήτων που προκαλεί ή ματαβάλλει η ύπαρξη μιας εξωστρεφούς υπεραστικής ζωής στον εσωστρεφή αστικό χώρο, με βάση το παράδειγμα του σιδηροδρόμου που διασχίζει την Αθήνα.
[Not yet translated] Ο Κάφκα στο έργο "Η Δίκη" χρησιμοποιεί το χώρο με σκοπό να προκαλέσει συγκεκριμένες αντιδράσεις στους αναγνώστες και να δημιουργήσει το ψυχολογικό κλίμα που επιθυμεί.
[Not yet translated] Ιστορική εξέλιξη του Ιλισού, από την αρχαιότητα έως σήμερα, βάσει των πολεοδομικών, κοινωνικών, πολιτικών εξελίξεων. Συνέπειες αυτών στον Ιλισό αλλά και στην ποιότητα ζωής των ανθρώπων . Τέλος αναφορά και κριτική στις επεμβάσεις εν όψει της ολυμπιάδας.
[Not yet translated] Μια ανίχνευση της διαδικασίας της μετουσίωσης στα φαινόμενα που παρατήρησε ο Rowe στο άρθρο "the mathematics of the ideal villa".
[Not yet translated] Αντικείμενο της εργασίας μας αποτελεί το περιβάλλον της βιομηχανικής ζώνης του Αγίου Διονυσίου, η ανάγνωση του συγκεκριμένου βιομηχανικού τόπου. Η ανάγνωση προσεγγίζεται μέσα από τη διαδικασία της περιπλάνησης και καταγράφεται μέσα από χάρτες, φωτογραφίες. Παράλληλα η ανάγνωση προσεγγίζεται από ιστορικά βιβλία, μελέτες ανάπλασης. Στο τέλος διατυπώνονται κρίσεις-συμπεράσματα για την περιοχή.
[Not yet translated] Στην εργασία αυτή, γίνεται αναφορά στην επίδραση που έχει ο χρόνος στη μορφή του κτιρίου. Γίνεται αρχικά μια προσπάθεια ερμηνείας του όρου φθορά και στη συνέχεια εξετάζεται ο χρόνος ως έννοια, αλλά και η συμπεριφορά των υλικών υπό το πρίσμα της επιστήμης. Ακολουθεί μια ιστορική αναδρομή στα ρεύματα και του ρομαντισμού και του μοντερνισμού, δύο κινήματα με σαφή θέση σχετικά με το θέμα αυτό...
[Not yet translated] Ο μύθος του λαβύρινθου με κατείχε πάντοτε. Όμως ο λαβύρινθος δεν μου γεννά μόνο τρόμο αλλά και ένα είδος ελπίδας. Γιατί αν ο κόσμος είναι ένα χάος είμαστε χαμένοι. Αν όμως είναι ένας λαβύρινθος τότε υπάρχει ελπίδα - σκοπός - ένα μυστικό σχέδιο.
[Not yet translated] Αναζητούμε τρόπους με τους οποίους η αρχιτεκτονική φαντασία γίνεται πραγματικότητα, μέσα από μονοπάτια που συνδέουν την αρχιτεκτονική με τις εικαστικές τέχνες, τον κινηματογράφο και την καταναλωτική κουλτούρα, μέσα από μια πορεία υπό το πρίσμα των νέων τεχνολογιών της επικοινωνίας και της πληροφορικής. Αναζητούμε μια δυνητική επιφάνεια όπου ο χώρος και ο χρόνος λειτουργούν ως αλληλοεξαρτημένες μεταβλητές, το εσωτερικό αποτελεί ταυτόχρονα και εξωτερικό, η ανθρώπινη δράση μορφώνει το χώρο και το δυνητικό γίνεται πραγματικότητα. Μια επιφάνεια πύλη προς την φαντασία, μια υπερ-επιφάνεια...
[Not yet translated] Μελέτη του χώρου δύο πλατειών στα Πατήσια από τη σκοπιά του φύλου και της εθνικότητας, μέσω της άμεσης παρατήρησης, ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων των θαμώνων και κατοίκων της περιοχής.
[Not yet translated] Ο κτιριακός τομέας συνεισφέρει με μεγάλο ποσοστό στις περιβαλλοντικές πιέσεις του πλανήτη (φαινόμενο θερμοκηπίου κ.α). Προτείνουμε επεμβάσεις στο "κέλυφος" υφιστάμενων κτιρίων-κατοικιών με σκοπό την εξοικονόμηση ενέργειας. Λιγότερες επιπτώσεις στο περιβάλλον. Οι επεμβάσεις επικεντρώνονται στη θερμομόνωση των κτιρίων κυρίως. Αναφέρονται και θεσμικά οικονομικά κίνητρα για την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων.
[Not yet translated] Το θέμα εξετάζει αρχικά τη λιθοδομή ως φέρον στοιχείο. Ακολουθεί περιγραφή του συστήματος των ξύλινων ενισχύσεων και επιχειρείται τυπολόγηση. Γίνεται αναφορά στο ξύλο των ξυλοδεσιών και πως το σύστημα δρα σαν ενισχυτικό στοιχείο των κατασκευών σπό λιθοδομή. Γίνεται αναφορά στην παθολογία και αναφέρονται γενικά στοιχεία για επεμβάσεις σε κτίρια. Εξετάζονται τέλος ενδεχόμενες εξειδικευμένες λύσεις επέμβασης σε ένα σύστημα ξύλινων ενισχύσεων.
[Not yet translated] Μελετήσαμε τα στάδια εξέλιξης των κτιριακών εγκαταστάσεων της γαλλικής εταιρείας και είδαμε ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας καθόριζε τις εκάστοτε χωρικές απαιτήσεις. Η πορεία του κειμένου ξεκινάει από το αρχαίο Λαύριο, την περίοδο εκβιομηχάνησης της Ελλάδας, το νεότερο Λαύριο, την δημιουργία της Γ.Ε.Λ.Μ., τα χρόνια της παρακμής και τέλος το Τ.Π.Π.Λ.
[Not yet translated] Εισαγωγική προσέγγιση των περιστεριώνων. Τοπόσημα και ορόσημα που χαρακτηρίζουν τις εξοχές της Τήνου. Ιστορική εξέταση και καταγωγή της εκτροφής των περιστεριών με παραδείγματα και από το εξωτερικό. Γενικά χαρακτηριστικά των κτισμάτων, χωροθέτησή τους. Τυπολογική ταξινόμησημε βάσεις τις κατόψεις με σχέδια αποτυπώσεων. Εσωτερική διαρρύθμιση και καταγραφή των δομικών στοιχείων με σχέδια. Εξωτερική οργάνωση των όψεων. Αναλυτική περιγραφή της διάταξής τους, διακοσμητικά μοτίβα, τρόποι κατασκευής τους, σχέδια αποτυπώσεων. Διακοσμητικά ακροδώματος, διάφορες μορφές και σχέδια αποτυπώσεων.
[Not yet translated] Μορφολογική ανάλυση του οικισμού Παλιουρίου του Δήμου Αισωνίας. - Το Παλιούρι βρίσκεται στο Δήμο Αισωνίας του Βόλου. Σαν συγκροτημένη πολεοδομική υπόσταση δημιουργήθηκε μετά το 1821 και εγκαταλείφθηκε σταδιακά από το 1945 έως το 1955 λόγω σεισμών και έλλειψης νερού. Η οικιστική του διάπλαση ακολούθησε τη γραμμική και άκεντρη διάταξη μονόπλευρα και ελεύθερα σ'έναν βασικό δρόμο. Ο οικισμός αποτελείται από σαφείς και ευδιάκριτους όγκους με την εισχώρηση της φύσης στο σύνολό του. Τα κτίσματα είναι απλές, αδρές, αγροτικές κατασκευές χωρίς διακόσμηση στις εξωτερικές επιφάνειες. Τα ανοίγματα στους επίπεδους πέτρινους των σπιτιών, είναι όλα ορθογωνικά, λιτά και με καλές αναλογίες. Οι στέγες τετράριχτες με σχιστολιθικές πλάκες εναρμονίζονται στο περιβάλλον. Ο χαρακτήρας του οικισμού διατηρείται αναλλοίωτος λόγω μη παρεμβάσεων και παραμένει αυθεντικό πειστήριο με τον γενεσιουργό πυρήνα του δίχωρου σπιτιού σε ισόγεια κάτοψη.
[Not yet translated] Ανάλυση φωτογρ. και ανασύνθεση ενός εικονικού βιώματος του χώρου. Επίσκεψη στον χώρο και καταγραφή του βιώματός τους. Αντιπαράθεση των δύο, και εισαγωγή συμπερασμάτων και διατύπωση σχετικών σκέψεων.
[Not yet translated] Ο σχεδιασμός του ελληνικού ανεμόμυλου διέρχεται μέσω παραμέτρων, ορίων που θέτει η μηχανική λειτουργία, οι κατασκευαστικές δυνατότητες και η χωρική λειτουργικότητα. Κάθε κατασκευή που λειτουργεί αποτελεσματικά είναι προϊόν μακρόχρονων δοκιμών και αποτυχημένων προσπαθειών. Μ' άλλα λόγια, είναι πειραματικό αποτέλεσμα μοναδικό για κάθε φυσική θέση.
[Not yet translated] Η επιτόπια παρακολούθηση των εργασιών στο γιαπί ήταν το εφαλτήριο για να γεννηθούν σκέψεις που αφορούν την αρχιτεκτονική σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. Μας απασχόλησαν ιδιαίτερα οι έννοιες της οικονομίας, της επινόησης, του μόχθου και της εργασίας, καθώς και το δίπολο θεωρία-πράξη. Αναζητήσαμε επι-τόπου τα στοιχεία που θα μας έδιναν την ταύτιση της θεωρίας με την πράξη και επιμείναμε στην φύση της ίδιας της εργασίας, ως τον πλέον καθοριστικό παράγοντα στην υλοποίηση μιας αρχιτεκτονικής ιδέας.
[Not yet translated] Ανάλυση της σχέσης των ενυδρείων με τα μουσεία φυσικής ιστορίας. Ανάλυση της συνθετικής δομής - γεωμετρίας - πορείας - χώρων - των μεθόδων έκθεσης των οργανισμών και της σχέσης με τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
[Not yet translated] Η διάλεξη πραγματεύεται τη φύση της καινοτομίας και τη σχέση της με την κοινωνία, τη φιλοσοφική στάση που ενυπάρχει στη λατρεία της προόδου και της μηχανικής ανάπτυξης του ανθρώπου, καθώς επίσης και τις θεμελειώδεις αισθητικές αρχές του φουτουρισμού, του κατεξοχήν μελλοντολατρικού κινήματος, που αναπτύχθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα, και εξέφρασε συνοπτικά τα κυριότερα χαρακτηριστικά της στροφής στην έκφραση - αισθητική του 20ου αιώνα. Πραγματοποιείται μια ανάλυση σε τρεις χρονικές τομές, παρελθόν, παρόν και μέλλον, της περιόδου ανάπτυξής του, ώστε να καταλήξουμε σε συμπεράσματα για την δυναμική της κοινοτομίας στα μοντέλα κυκλικού και γραμμικού χρόνου.
[Not yet translated] Το μοντέρνο κίνημα στην αρχιτεκτονική δεν επηρέασε τη ναοδομία στον αναμενόμενο βαθμό. Μεμονομένες περιπτώσεις μοντέρνων ναών. Στις μέχρι τώρα εκκλησίες του Αριστοτέλη Ζάχου προστίθεται και η μελέτη για τον Ι. Ν. Ευαγγελίστριας Βόλου.
[Not yet translated] Αναγνώριση των ενεργειακών στοιχείων στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική και αφ'ενός προσπάθεια ένταξής τους στις σύγχρονες μελέτες, αφ'ετέρου ανάδειξη και αποκατάσταση του ενεργειακού χαρακτήρα των κατασκευών εκτός αστικού ιστού.
[Not yet translated] Η αντανάκλαση των γυαλιστερών υλικών ως παράγοντας αποκατάστασης χωρικών ασυνεχειών, διακύβευσης της ένοιας του ορίου και βασικό στοιχείο μεταμόρφωσης, με οδηγό-εργαλείο την ανάλυση των αντανακλαστικών δεδομένων στο περίπτερο του Mies van der Rohe στη Βαρκελώνη.
[Not yet translated] Ανάγνωση της εικόνας μέσα από πρώτες προσεγγίσεις, θέαση του τοπίου, ανάλυση του πολεοδομικού ιστού, παρουσίαση του αρχιτεκτονημένου χώρου και ταυτόχρονη πολιτισμική θεώρηση του τόπου.
[Not yet translated] Η θεωρία και η πρακτική των αποκαταστάσεων των μνημείων πέρασαν από διάφορα στάδια μέχρι τις αρχές του του 20ου αιώνα. Ωστόσο παρά τις διάφορες διακηρύξεις, η σχετικότητα και η αμφίπλευρη όψη των επεμβάσεων δεν αίρεται. Το παράδειγμα της βασιλικής του Αγίου Δημητρίου της Θεσσαλονίκης (ιστορία και περιγραφή του μνημείου και των επεμβάσεων) είναι ενδεικτικό. Συμπεράσματα που αφορούν στο ρόλο του αρχιτέκτονα σε μία επέμβαση αποκατάστασης ενός μνημείου, και πως οφείλει να σταθεί απέναντι στην προαναφερθείσα σχετικότητα.
[Not yet translated] Παραγωγική διαδικασία, τεχνοτροπία, αγγειοπλαστικές μορφές του χτες και σήμερα από το 1850 έως τις μέρες μας.
[Not yet translated] Εξέλιξη του οπερατικού χώρου από την αναγέννηση και το μπαρόκ μέχρι τις μέρες μας. Αρχές σύνθεσης και εξέλιξής τους. Κριτική θεώρηση.
[Not yet translated] Στη διάλεξη αυτή γίνεται μία προσπάθεια να διερευνηθούν συγκεκριμένα παραδείγματα σύγχρονης αρχιτεκτονικής που χαρακτηρίζονται από στοιχεία και αρχές βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής. Τα διάφορα κτίρια κατηγοριοποιούνται ανάλογα με το στοιχείο της φύσης (ήλιος, αέρας, νερό) που παίζει καθοριστικό ρόλο στη συνθετική διαδικασία του κάθε κτιρίου.
[Not yet translated] Ο τρόπος που η μητρόπολη, ως μία έκφραση ουτοπίας, μεταβάλλεται με την διείσδηση της τεχνολογίας μέσα σε αυτήν. 3 ταινίες επιστημονικής φαντασίας δείχνουν την εξέλιξη του ορίου ανάμεσά τους, από το σκληρό στο ρευστό. Η μελέτη αυτή οδηγεί στον κυβερνοχώρο, μία σύγχρονη έκφραση της φαντασίας μέσα από κατ'εξοχήν τεχνολογικά μέσα.
[Not yet translated] Η τελετή του τσαγιού με την αίθουσα και τον κήπο είναι η μετουσίωση της μη-ύπαρξης. Η αρχιτεκτονική της μέσω των μη-απτών στοιχείων της προκαλεί την αυτογνωσία.
[Not yet translated] Στη Βαλένθια της Ισπανίας, μετά από μία καταστροφική πλημμύρα το 1957, πραγματοποιήθηκε εκτροπή της κοίτης του ποταμού Turia. Ο χώρος της παλαιάς κοίτης τμηματικά διαμορφώθηκε σε ένα γραμμικό πάρκο που διασχίζει την πόλη. Η πράσινη αυτή λωρίδα μήκους 11 χλμ. περιλαμβάνει κήπους, αθλητικές εγκαταστάσεις, χώρους αναψυχής, καθώς και μερικά από τα πιο μοντέρνα κτίρια της πόλης, όπως το μεγάλο εμβληματικό έργο της Πολιτείας των Τεχνών και των Επιστημών, όλα αφιερωμένα στον ελεύθερο χρόνο των κατοίκων. Το συνολικό έργο της μετατροπής της πρώην κοίτης σε έναν πνεύμονα πρασίνου που συνδέεται άμεσα με την ζωή της πόλης, κρίνεται ένα πολύ ωραίο παράδειγμα δημιουργίας ανοικτού δημόσιου χώρου.
[Not yet translated] Ανάπτυξη της επαναστατικής αρχιτεκτονικής στο σχεδιασμό των πανεπιστημίων Bochum, Δ. Βερολίνου και άλλων του Γ. Κανδύλη. Ακόμη περιλαμβάνονται αρχιτεκτονικές μελέτες του Κανδύλη (πολεοδομικές και οικιστικές).
[Not yet translated] Ο Στάμος Παπαδάκης υπήρξε επικεφαλής της ελληνικής ομάδας για το 4ο CIAM. Μέσα από τα σπουδαστικά του θέματα από την Ecole Speciale στο Παρίσι, το χτισμένα και άχτιστο έργο του στην Ελλάδα και την αλληλογραφία του ενόψει του 4ου CIAM του 1933, εξετάζεται ο ρόλος που έπαιξε για την νεοελληνική αρχιτεκτονική κατά το μεσοπόλεμο.
[Not yet translated] Αναφορά στους Τ. Χ. Ζενέτος, Ρώσοι Πρωτοπόροι (πολεοδομιστές - Α-Πολεοδομιστές), Constant/Situasionists, Archigram. Γενικές παρατηρήσεις (ερωτήματα - σχόλια): Κοινές δικαιολογίες - διαχρονικές αιτίες, Extreme / συμβατικό, ποιος;, γιατί;, ουσία;, εικόνες / φαντασιώσεις.
[Not yet translated] Οι μηχανικές ιδιότητες του λιθόχτιστου τοίχου. Τοιχοποιια και σεισμός. Προσομοίωμα μελέτης. Συμπεριφορά στο σεισμικό κύμα. Σύνολα - ενότητες κατοικιών.
[Not yet translated] Κατασκευαστική ανάλυση του δομικού συστήματος των Μεταξάδων και η επιρροή της συροτροφίας στην αρχιτεκτονική της περιοχής.
[Not yet translated] Ανάλυση των απαιτήσεων του στατικού φορέα και της μορφολογίας των πολυώροφων κτιρίων της Αθήνας. Διερεύνηση πιθανής σχέσης τους. Συγκεκριμένα παραδείγματα.
[Not yet translated] Προσέγγιση στην έννοια του κενού και στη σημασία που έχει στην σύνθεση του χώρου.
[Not yet translated] Το αρχιτεκτονικό έργο του Κ. Παναγιωτάκου από τα πρώτα σχολεία το 1924, η συμμετοχή του στο πρόγραμμα Νέων Σχολικών Κτιρίων (1930-35), η ελεύθερη αρχιτεκτονική παραγωγή και το έργο του στο Δήμο Αθηναίων (1936-67).
[Not yet translated] Οι αθλητικές ιππικές εγκαταστάσεις και η ιδιαιτερότητά τους ως προς τους υπόλοιπους χώρους (αθλητικούς). Η μορφή των συγκροτημάτων αυτών και η ένταξή τους στο γύρω περιβάλλον. Το βασικό οργανωτικό τους στοιχείο. Οι αρχιτεκτονικές και λειτουργικές προδιαγραφές. Θέματα οικοδομικής.
[Not yet translated] Η έννοια της μεταφοράς και της μεταβολής στην αρχιτεκτονική. Παρουσίαση κατασκευών που αυξάνουν και μειώνουν τον όγκοτους μέσω της μεταβολής τους.
[Not yet translated] Αναφέρεται στο πως παρατηρούμε - ζούμε την πόλη περπατώντας ή κινούμενοι με όχημα. Αλλαγές στην αρχιτεκτονική της πόλης λόγω χρήσης αυτοκινήτου. Περιγραφή της εμπειρίας μας κινούμενοι στην πόλη.
[Not yet translated] Διερεύνηση τάσεων επέκτασης των Αθηνών στα Ανατολικά της. Πως επεκτείνεται ο κάθε δήμος ξεχωριστά και στο σύνολο, γραμμική και πυρηνική ανάπτυξη στην περιοχή, όπου θα καλύψει τις ανάγκες για μετεγκατάσταση περίπου 1.000.000 ανθρώπων μετά την δημιουργία του νέου αεροδρομίου των Σπάτων και τις προυποθέσεις για ανάπτυξη του εμπορίου και βιομηχανιών. Γενικά πολεοδομικά και χάρτες από την ΖΟΕ Αθηνών.
[Not yet translated] Μελέτη του τρόπου με τον οποίο πετύχαιναν συνθήκες θερμικής άνεσης στο εσωτερικό των σπιτιών στα Αμπελάκια. Συμπεριλαμβάνονται ιστορικά στοιχεία καθώς και ανάλυση του κλίματος της περιοχής.
[Not yet translated] Γνωριμία με τον ελληνικό τουρισμό μέσω ιστορικής αναδρομής όπου αναλύουμε την εξέλιξή του μέσα στο χρόνο. Ανάλυση του προφίλ του τουρίστα σήμερα, καθώς και της σύγχρονης τουριστικής ζήτησης που υποδεικνύει, και ειδικές μορφές τουρισμού (σε συνδυασμό και με ολυμπιακούς αγώνες). Νέοι κανόνες χωροθέτησης που εκφράζονται από συγκροτήματα πολυλειτουργικά, πολυδιάστατα και μεγάλης κλίμακας.
[Not yet translated] Εργαλείο του Μιχάλη Σουβατζίδη αποτελεί η γνώση της κίνησης του ήλιου και την εισάγει στις κατόψεις, όψεις και τομές των κτιρίων. Ο παθητικός σχεδιασμός εντάσσεται αρμονικά στην αρχιτεκτονική του. Σεβασμός στο περιβάλλον, ντόπια υλικά, εμφανή υλικά αλήθεια της κατασκευής.
[Not yet translated] Η επανάχρηση του όρου υψηλού, όπως αναλύθηκε από τον Καντ τον 18ο αιώνα, από ένα σύγχρονο φιλόσοφο τον Laytard. Η μετονομασία του σε μη-απεικονίσιμο και η εμπλοκή του στη σχέση μοντέρνου - μεταμοντέρνου.
[Not yet translated] Περιγραφή και ανάλυση της λειτουργίας και της οργάνωσης της πλατείας Schouwburgplein στο Rotterdam.
[Not yet translated] Χωροταξική οργάνωση των νοσοκομείων στην Ελλάδα. Οικονομικοί πόροι. Ειδικά νοσοκομεία. Υγειονομικές περιφέρειες.
[Not yet translated] Το θέμα της διάλεξης είναι η πολεοδομική εξέλιξη του επίνειου των Αθηνών από την αρχαιότητα έως σήμερα. Η περιοχή μελέτης εντοπίζεται γύρω από τη λιμενική ζώνη και περιλαμβάνει την Πειραϊκή χερσόνησο, κεντρικό Πειραιά, Άγιο Διονύσιο και Δραπετσώνα.
[Not yet translated] Το ζήτημα της εργοστασιακής αρχιτεκτονικής, ο παράγοντας "μηχανή" και η έννοια της αλληλεπίδρασης.
[Not yet translated] Αντικείμενο της διάλεξης, να επισημάνει τον τρόπο που η αρχιτεκτονική ως πολιτιστικό φαινόμενο βρίσκεται στο κέντρο μιας συμβολικής διαδικασίας που διατρέχει το σύνολο της ύπαρξής της. Η ερμηνευτική αυτή απόπειρα γίνεται κυρίως με την χρήση ενός συγκεκριμένου παραδείγματος, ενός υλοποιημένου κτιρίου, το ανώτατο δικαστήριο της Ιερουσαλήμ. Αναλυτικότερα γίνεται η προσπάθεια ένταξης του κτιρίου στο ευρύτερο πλαίσιο αναφοράς του και στη συνέχεια εξετάζεται η σχέση του πραγματικού (υλοποιημένου) χώρου με τη συμβολική του λειτουργία.
[Not yet translated] Οργάνωση του χώρου φαγητού, σχεδιασμός συνθήκης με τις αρχές της συμποσιακότητας.
[Not yet translated] Σήμερα υπάρχει στην αρχιτεκτονική μια στάση αμφισβήτησης του μανιφέστου του μοντέρνου "λειτουργισμού" που κυριαρχεί και στην αρχιτεκτονική του νοσοκομείου και ήδη κάνει την εμφάνησή της στην διεθνή αρχιτεκτονική, με προτάσεις νοσοκομείων που ισχυρίζονται ότι προσπαθούν να αμφισβητήσουν την ιδρυματική μορφή κάποιων "λειτουργιστικών" κτιρίων υγείας, και προσπαθούν να εκφράσουν νέες αντιλήψεις για τον χώρο περίθαλψης. Στην Ελλάδα όμως, ακόμα το παλιό κλίμα εμφανίζεται ισχυρό. Στη νέα αρχιτεκτονική των νοσοκομείων μοιάζει να επενεξετάζονται όλες οι βασικές σχέσεις που διέπουν το σχεδιασμό του χώρου, κάτω από το πρίσμα νέων αντιλήψεων περί υγείας και ίασης, σε μια πιο στενή αλληλεπίδρασης ψυχής και σώματος, και με επιρροή από την επιστήμη της ψυχο-νεύρο-ανοσοποιητικολογίας. Το νοσοκομείο, σε παγκόσμιο επίπεδο σήμερα, δεν αντιμετωπίζεται απλα ως ένας πολυσύνθετος λειτουργικός μηχανισμός, αλλά ως ένα σύνθετο πρόγραμμα με υψηλές ψυχοθεραπευτικές απαιτήσεις, που βρίσκεται σε αναζήτηση του τρόπου με τον οποίο ο χώρος μπορεί να συμβάλει θετικά αισθήματα οικειότητας και χαλάρωσης, απαραίτητα στην ίαση.
[Not yet translated] Το shopping ιδωμένο όχι ως μεμονομένη λειτουργία αλλά ως φαινόμενο πλέον το οποίο περικλείει και νοηματοδοτεί -έμμεσα ή άμεσα- την αστική πραγματικότητα. Ποιος ο ρόλος της αρχιτεκτονικής; Οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στον χώρο της πόλης: ποιες προσφέρονται για αξιοποίηση και ποιες ενέχουν πιθανούς κινδύνους. Με δύο λόγια: υπάρχει περιθώριο για καλή αρχιτεκτονική με αφορμή το shopping.
[Not yet translated] Το αστεροσκοπείο, πέρα από τη συμβολική του σημασία, είναι ένα κτίριο-μηχανή που πάνω του αποτυπώνεται η εξέλιξη της επιστήμης της αστρονομίας. Ακολουθεί και αυτό τη δική του εξέλιξη, και λιγότερο ή περισσότερο, γίνεται φορέας των επιτευγμάτων της τεχνολογίας και όχημα για την περεταιτέρω συνέχιση της αστρονομικής έρευνας. Πρόκειται για μια εξέλιξη συνεχή, που ο ρυθμός της, περάλληλα με το ρυθμό ανάπτυξης της επιστήμης, πυκνώνει σημαντικά μετά την αναγέννηση και κορυφώνεται μέσα στον 20ο αιώνα. Με όποιο τρόπο κι αν διατυπώνεται το κτιριολογικό πρόγραμμα του αστεροσκοπείου κάθε φορά, στην διαδικασία εξέλιξής του μπορεί κανείς να διακρίνει ένα ισχυρό δίπολο που αφορά στον τρόπο λειτουργίας του αστεροσκοπείου. Το δίπολο αυτό συνοψίζει την μετάβαση από το μεμονωμένο αστεροσκοπείο που συγκροτείται γύρω από ένα πολύ σαφή και σκληρό λειτουργικό πυρήνα, στο αστεροσκοπείο που λειτουργεί σαν κόμβος ενός δικτύου και έτσι συμμετέχει σε ένα καθολικό σύστημα αστρονομικής παρατήρησης. Χωρίς τα χρονικά όρια να μπορούν να είναι απολύτως σαφή, αυτή η μετάβαση φαίνεται να ξεκινά από το πρώτο μισό του 20ου αιώνα, με την αρωγή της εξέλιξης της τεχνολογίας και την είσοδο νέων και ποικίλων μέσων στην αστρονομική παρατήρηση.
[Not yet translated] Μέσα από το παράδειγμα του Tadao Ando και τις θεωρητικές αναφορές (Pragel, Delevze), γίνεται προσπάθεια για την περιγραφή του ρόλου της δομής, ως στοιχείου συγκρότησης του χώρου και ως προς την επικοινωνιακή της σημασία.
[Not yet translated] Με δεδομένα στοιχεία τη φύση, τη μυθολογία, την ιστορία, τη διαχρονική παρουσία του ανθρώπου από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, η κοιλάδα των Τεμπών πρέπει να αντιμετωπιστεί ως αντικείμενο προστασίας, μελέτης, αξιοποίησης και προβολής. Γι' αυτό και προτείνεται η διαμόρφωση ενός προγράμματος πολύπλευρης ανάπτυξης με επίκεντρο την ορθολογική (αειφόρο) αξιοποίηση του φυσικού περιβάλλοντος. Πιο συγκεκριμένα προτείνονται : 1. Η εκπόνηση ειδικών μελετών για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την ανάδειξη των μνημείων. 2. Η χωροταξική οργάνωση της ευρύτερης περιοχής με στόχο τη διατήρηση και των γύρω παραδοσιακών οικισμών και τη λειτουργία τους ως κέντρα ανάπτυξης του οικοτουρισμού. 3. Η ανάπλαση του χώρου και των ήδη υπαρχουσών κτιριακών εγκαταστάσεων. 4. Η χάραξη δρόμων και ειδικά του νέου αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ με κριτήριο το σεβασμό στην ομορφιά του τοπίου και στην ιστορία του. 5. Η δημιουργία προϋποθέσεων για περιήγηση και απόλαυση της φύσης στα πλαίσια οργάνωσης του χώρου για τη λειτουργία του ως "οικο - εθνο - αρχαιολογικού πάρκου", παράλληλα με τη δημιουργία ενός Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Ο στόχος των παραπάνω προτάσεων είναι να εξασφαλίσουν προστασία και ισόρροπη ανάπτυξη για τις τρεις μορφές περιβάλλοντος : φυσικό, οικονομικό και κοινωνικό/ ανθρωπογενές. Έτσι, θα μπορούσε να ανατραπεί η φθίνουσα πορεία της ελληνικής υπαίθρου και, παράλληλα προς την ανάδειξη των φυσικών τοπίων της ενδοχώρας, να διατηρηθούν και να προβληθούν τα άφθονα μνημεία πολιτισμού που στην πλειοψηφία τους είναι παραμελημένα.
[Not yet translated] Η ένοια του δέντρου ενοίκου, ενός δέντρου που εγκαθίσταται στα κτίρια και συγκατοικούν με τον άνθρωπο όπως τη συνέλαβε ο Αυστριακός καλλιτέχνης F. Hundertwasser. Γενικότερη συγκατοίκηση μετη φύση. Προσέγγιση της κατάστασης μεταξύ φύσης- αρχιτεκτονικής και διερεύνηση του έργου του Hundertwasser και των αντίστοιχων προτάσεων της σύγχρονης "πράσινης" αρχιτεκτονικής. Μελλοντικές προοπτικές και εναλλακτικές προτάσεις, περισσότερο ή λιγότερο εφικτές.
[Not yet translated] Η ιστορία του χώρου και της οπτικής, από την Αναγέννηση και το Διαφωτισμό έως το μοντερνισμό και τη ριζική ανατροπή, παρακολουθεί την πορεία της δυτικής σκέψης από τον Leonardo στον Καρτέσιο και τον Νίτσε και αποκαλύπτει τα μεταφυσικά θεμέλια του μουσείου. Το εγελιανό πρόγραμμα θα προσφέρει αντίστοιχα το σκελετό του μουσείου, που είναι η ιστορία, αλλά και το νέο κέντρο του, τον ιστορικό άνθρωπο. Ο Marcel Duchamp θα εντοπίσει στον παρατηρητή (regardeur) το πιο ισχυρό στήριγμα αυτού του οικοδομήματος. Ο παρατηρητής είναι ο δημιουργός, αλλά και ο εν δυνάμη αποδομητής του μουσείου.
[Not yet translated] Αναλύει τον τοίχο, πρακτικά, ψυχολογικά και ιδεολογικά σαν όριο ανάμεσα στον εξωτερικό - εσωτερικό χώρο, οπτική εικόνα αλλά και σαν περίγραμμα, που επηρεάζει το αισθητικό και πρακτικό "επίπεδο" του ανθρώπου.
[Not yet translated] Με αφορμή το βιβλίο του Bruce Mau "Life Style" παρουσιάζεται ο τρόπος με τον οποίο το design σήμερα επηρεάζει το σύγχρονο τρόπο ζωής και συγχρόνως επηρεάζεται από αυτόν, ενώ τίθενται κάποιοι προβληματισμοί σχετικά με το ρόλο του στην διαμόρφωση της κοινωνίας.
[Not yet translated] Το ανθρώπινο σώμα σαν μέσο δημιουργίας. Εξέταση της έμβιας ύλης του ανθρώπου. Τρόποι αντίληψης αυτού στον σχεδιασμό.
[Not yet translated] Εξετάζονται οι λόγοι που οδήγησαν στην ανάπτυξη της παιδείας στο νησί της Λέσβου από το 1840 και έπειτα και παρουσιάζονται αναλυτικότερα 12 από τα υπάρχοντα σχολικά κτίρια (6 στη Μυτηλήνη, 6 στην επαρχία).
[Not yet translated] Η γενική σχέση αρχιτεκτονικής και ουτοπικής προσέγγισης, αποτελεί το γενικότερο αντικείμενο της εργασίας. Ειδικότερα μελετάται ο τρόπος με τον οποίο οι τεχνολογικές εξελίξεις καθορίζουν την ουτοπική σκέψη. Η σύγχρονη ουτοπική σκέψη προσεγγίζεται μέσα από το λογοτεχνικό παράδειγμα του Νευρομάντη.
[Not yet translated] Ανάλυση και περιγραφή των βοτσαλωτών αυλών στο νησί των Σπετσών.
[Not yet translated] Η εργασία διερευνά τις αστικές δομές του Δυτικού Χώρου σε σχέση με την έννοια του Ανώτερου Όντος. Πως αυτό "καθοδηγεί" τις ανθρώπινες πράξεις σε κάθε επίπεδο, κυρίως δε στην παραγωγή του ζωτικού του χώρου. Έτσι, η πόλη διατυπώνεται σαν ένας ζωντανός οργανισμός, πλήρης νοημάτων, όχι μόνο πρακτικών και καθημερινών, αλλά διαχρονικών και μεταβατικών προς τη σφαίρα του Υπερφυσικού. Στην εξεταζόμενη εποχή γεννιούνται και αναπτύσονται μέσα από αυτότο πρίσμα, οι θεμελιώδεις έννοιες του χώρου, τα κυρίαρχα συστατικά του.
[Not yet translated] Έχει πραγματοποιηθεί μια σύντομη αναφορά στις φυσικές καταβολές και ιστορικές ιδιαιτερότητες των τόπων που σε μεγάλο βαθμό ταυτίζονται μεταξύ τους. Ακολουθεί μια ανάλυση σε επίπεδο οικιστικό και κατόπιν μια πλήρη καταγραφή και ανάλυση σε επίπεδο λαϊκής κατοικίας. Και σ' αυτές τις δύο παραμέτρους, το θέμα περιστρέφεται γύρω από την παρουσίαση της παραδοσιακής αρχιτεκτονικής των τόπων, με συνεχή αναφορά σε διαφορές και ομοιότητες, ενώ παράλληλα, όπου δύναται έχουν σημειωθεί συμπεράσματα για τον λόγο ύπαρξης αυτών.
[Not yet translated] Η ουτοπική σκέψη/γέννηση του όρου ουτοπία και χωρισμός σε δύο κατευθύνσεις. Σχέση της ουτοπίας με τον πραγματικό(;) χώρο και χρόνο. Αναφορά στην ουτοπική σκέψη του 19ου αιώνα. Η ουτοπία του 20ου αιώνα. Η αρχιτεκτονική έκφραση της ουτοπικής σκέψης. Ανάλυση και παρουσίαση του έργου "το σπίτι που αιωρείται" του αρχιτέκτονα Paul Nelson. Ανάλυση και παρουσίαση του έργου του Τάκη Ζενέτου "η τρισδιάστατη ανηρτημένη κηπούπολη" μια ουτοπική πολιτεία.