Lectures 2005
2/20/2020
Skip Navigation Links : Lectures 2005 : [Not yet translated] : [Not yet translated]

[Not yet translated]

Η μελέτη αυτή ασχολείται με τη νοηματική αξία του νερού στην αρχιτεκτονική του Steven Holl, ο οποίος, επηρεασμένος από τη φαινομενολογία, ισχυρίζεται ότι “η συνολική αντίληψη των αρχιτεκτονικών χώρων εξαρτάται από την ύλη”. Θεωρεί το νερό σημαντικό για την αρχιτεκτονική εμπειρία, γιατί αυτό, μη έχοντας καθορισμένο σχήμα, είναι κατ’ εξοχήν ύλη.

03

 Όλη η μελέτη του τείνει προς την αναζήτηση μίας ποιητικής του χώρου και ο τρόπος με τον οποίο εντάσσει το νερό στο λεξιλόγιό του, τον βοηθά να εκφράσει νέα νοήματα.

Η έρευνα μας χωρίζεται σε τρεις βασικές ενότητες. Αρχικά γίνεται μία σύντομη αναφορά στις βασικές αρχές της φαινομενολογίας και στην επηρεασμένη από αυτές ανάλυση του Holl για το αρχιτεκτονικό έργο. Στη συνέχεια επικεντρώνεται στο νερό, το οποίο ο αρχιτέκτονας αποκαλεί ένα “φαινομενικό φακό”, και στον τρόπο που αυτό σχετίζεται με τις συγκεκριμένες φιλοσοφικές έννοιες. Τέλος, περιγράφονται ορισμένα χαρακτηριστικά έργα που αποδεικνύουν αυτή τη σχέση.

Συγκεκριμένα εξετάζονται το κτίριο γραφείων δίπλα στο κανάλι Singel του Άμστερνταμ, το Παρεκκλήσι του Αγ. Ιγνατίου στο Σιάτλ, το μουσείο τέχνης Nelson Atkins στο Κάνσας, το μουσείο επιστημών Cranbrook στο Μίσιγκαν, το Palazzo del Cinema στη Βενετία, το μουσείο Ανθρώπινης Εξέλιξης και στην Πόλη Πολιτισμού στο Burgos και στο Santiago de Compostella της Ισπανίας αντίστοιχα, τα συγκροτήματα κατοικιών στις πόλεις Fukuoka και Makuhari της Ιαπωνίας, το Stretto House στο Ντάλας και το μουσείο σύγχρονης τέχνης Kiasma στο Ελσίνκι. Στα έργα αυτά το νερό, μέσω της ανάκλασης και της διάθλασης, ξυπνά τη φαντασία και τη μνήμη, ενώνει τον άνθρωπο με το θείο, εκφράζει τη συνείδηση του εσωτερικού χρόνου, παραπέμπει στους μύθους της σπηλιάς και του Νάρκισσου, δίνει ταυτότητα στον τόπο και άρει τη διττότητα ανθρώπου και φύσης, εκφράζοντας την πλατωνική “χώρα”.