Lectures 2005
9/25/2020
Skip Navigation Links : Lectures 2005 : [Not yet translated] : [Not yet translated]

[Not yet translated]

Σήμερα, η δυνατότητα να κατασκευάζουμε και να αποκτούμε εικόνες έχει πολλαπλασιαστεί. Αν σκεφτούμε πως μέχρι και 50 χρόνια πριν η κατοχή μιας φωτογραφίας ή η καταγραφή σκηνών της ζωής μας θεωρούνταν πολυτέλεια, μπορούμε να αντιληφθούμε το μέγεθος της εξέλιξης. Ο καθένας μας μπορεί πια να διεκδικεί την κατοχή της εικόνας. Όλοι μας έχουμε φωτογραφικά άλμπουμ και πλέον αρχεία πολλών Mb με χρονολογική καταγραφή των στιγμών μας.

Συνήθως, ακούμε πως μια εικόνα αξίζει όσο χίλιες λέξεις, αλλά πλέον μια μόνο λέξη μπορεί να αντιστοιχεί σε χιλιάδες εικόνες. Παίρνοντας ως παράδειγμα τις διάφορες μηχανές αναζήτησης του διαδικτύου, μπορούμε πολύ γρήγορα να εμφανίσουμε ένα μεγάλο πλήθος συγγενικών εικόνων με την εισαγωγή ενός μόνο λήμματος.

Πλέον, όχι μόνο υλικά αντικείμενα αλλά και αφηρημένες έννοιες, σκέψεις ή συναισθήματα μπορούν να εικονοποιηθούν με τρόπο ώστε να γίνονται κατανοητά. Η καθημερινότητα του κατοίκου της πόλης δημιουργείται από ένα σύνολο ερεθισμάτων με έντονη ανομοιογένεια. Έτσι, μια απλή βόλτα στην πόλη μπορεί να διεγείρει τόσο το οπτικό του σύστημα, ώστε να προκαλέσει μεγάλη σύγχυση. Στο όνομα της ελευθερίας της έκφρασης στο δημόσιο χώρο δημιουργούνται καθεστώτα αισθητικής καταπίεσης που δεν αφήνουν δυνατότητες επιλογής στον παρατηρητή. Βλέπουμε τα πάντα, αφού μας προσφέρονται απλόχερα, αλλά δε μπορούμε να επιλέξουμε να μην τα δούμε.

Εξασκούμαστε να λαμβάνουμε πολλά ερεθίσματα μαζί και πλέον για να αντιδράσουμε απαιτούμε εικόνες διαφορετικές, προκλητικές ή πραγματικά ενδιαφέρουσες. Δεχόμαστε πληθώρα πληροφοριών που στην ουσία δεν έχουν χρησιμότητα για μας, αλλά έχουν σίγουρα καταφέρει να διεκδικήσουν μια θέση στην καθημερινότητά μας. Ένας περίπατος στο αστικό τοπίο μας πείθει πως υπάρχουν βιομηχανίες που στηρίζονται ακριβώς στην προσπάθεια να διεγείρουν το μάτι μας.

Η επικοινωνία και τα διάφορα είδη της, η πόλη, η διαφήμιση, η τέχνη, το σινεμά δίνουν αφορμές για αυτό το κείμενο.