Course C: Music and architectural correspondences: «counterpoint»as a music and architectural tool
9/24/2017

Course C: Music and architectural correspondences: «counterpoint»as a music and architectural tool

Short TitleSPECIAL TOPICS IN SYNTHESIS 6
Academic Year2012-2013
Lesson CategoryCompulsory by choice Module
Semester5ο
ProfessorsSchool of Architecture
Lesson DescriptionTeachers
K. DEMIRI Associate Professor, T. BIRIS Professor
Other InformationTimetable: Monday 15:30-18:15
Class: under MAX amphitheatre

Links

Ημ/νία τελευταίας τροποποίησης: Tuesday, October 16, 2007
10/16/2007 [Not yet translated]

ΕΜΠ- ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΑΚΑΔ. ΕΤΟΣ 2006-07
ΤΟΜΕΑΣ I – ΑΡΧΙΤ. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ 6o ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ


ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΘΕΣΕΩΝ 6ου
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΜΠΟΡΕΥΣΕΙΣ


16 Οκτωβρίου 2007



Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η


Η ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΔΕΝ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΤΙΣ 18/10/07 ΑΛΛΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 22/10 Μ.Μ. ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ.




Η διδακτική ομάδα

Ημ/νία τελευταίας τροποποίησης: Wednesday, October 03, 2007
10/3/2007 [Not yet translated]

ΕΜΠ- ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΑΚΑΔ. ΕΤΟΣ 2006-07
ΤΟΜΕΑΣ I – ΑΡΧΙΤ. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ 6o ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ


ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΘΕΣΕΩΝ 6ου

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Κ. ΔΕΜΙΡΗ αναπλ. καθηγήτρια, Τ. ΜΠΙΡΗΣ καθηγητής, Σ. Τσιράκη λέκτωρ

ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ: ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΜΠΟΡΕΥΣΕΙΣ


1 Οκτωβρίου 2007



Α Ν Α Κ Ο Ι Ν Ω Σ Η



Οι σπουδαστές/ σπουδάστριες του μαθήματος μπορούν να παραλάβουν την εκφώνηση της άσκησης από τη γραμματεία του Τομέα από την Τρίτη 2/10/07. Η επεξεργασία της θα γίνει τη Πέμπτη 18 Οκτωβρίου και ώρα 16.00 στην αίθουσα του μαθήματος.





Η διδακτική ομάδα

Ημ/νία τελευταίας τροποποίησης: Thursday, September 13, 2007
9/13/2007 [Not yet translated]

ΕΜΠ- ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ 2006-07
ΤΟΜΕΑΣ I – ΑΡΧΙΤ. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ 6ΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ

ΔΙΔΑKTIKH ΟΜΑΔΑ:κ.κ. Δεμίρη, Τσιράκη, Μπίρης




ΑΝΑΚΟΙΝΩΣH


Οι διαλέξεις του μαθήματος μέχρι τη λήξη του εξαμήνου θα γίνουν τις παρακάτω ημέρες:

- ΤΕΤΑΡΤΗ 19-9, ώρα 16.00
- ΔΕΥΤΕΡΑ 24-9, ώρα 16.00
- ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 28-9, ώρα 16.00



Η διδάσκοντες

Ημ/νία τελευταίας τροποποίησης: Wednesday, July 25, 2007
7/25/2007 [Not yet translated]

ΕΜΠ- ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΑΚΑΔΗΜΑΙΚΟ ΕΤΟΣ 2006-07
ΤΟΜΕΑΣ I – ΑΡΧΙΤ. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

ΜΑΘΗΜΑ: ΕΙΔΙΚΟ ΘΕΜΑ 6ου ΕΞ.
ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΜΠΟΡΕΥΣΕΙΣ

ΔΙΔΑKTIKH ΟΜΑΔΑ: κα Ν. ΔΕΜΙΡΗ,
κα Σ. ΤΣΙΡΑΚΗ, κος Τ. ΜΠΙΡΗΣ

ΘΕΜΑ: ΕΝΑΡΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΜΕΤΑ ΤΙΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ


ΑΝΑΚΟΙΝΩΣH


ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ 27-8-07 ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΣΤΙΣ 3-9-07 ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΩΡΑ



Οι διδάσκοντες

Ημ/νία τελευταίας τροποποίησης: Monday, June 25, 2007
6/25/2007 [Not yet translated]

Ε.Μ.Π. ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ Ακαδ. Ετος 2006-07
ΤΟΜΕΑΣ Ι – ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ 6o εαρινό εξάμηνο

Μάθημα: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΘΕΣΕΩΝ 6ου
Θέμα: ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΕΣ ΣΥΜΠΟΡΕΥΣΕΙΣ
Η αντίστιξη ως εργαλείο μουσικής και αρχιτεκτονικής σύνθεσης


Διδακτική Ομάδα: Κ.ΔΕΜΙΡΗ, Τ.ΜΠΙΡΗΣ, Σ.ΤΣΙΡΑΚΗ




Αθήνα, 25 Ιουνίου 2007




ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ


Το μάθημα θα γίνει σήμερα στις 4μμ κάτω από το MAX.





Η διδακτική ομάδα

Ημ/νία τελευταίας τροποποίησης: Tuesday, June 19, 2007
6/19/2007 [Not yet translated]

Η ΠΡΩΤΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2007 ΚΑΙ ΩΡΑ 15.30 ΣΤΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ 308 ΤΟΥ ΚΤ.ΓΚΙΝΗ .

Course C: Music and architectural correspondences: «counterpoint»as a music and architectural tool  (sub-pages)

Course content In this module we are trying to look at architectural synthesis through a common –and old- music path. We borrow from the latter tested and practised notions and equivalent terms and rules, which it has always used and evolved as synthetic tools as it evolves through time. We are attempting to find out whether and how these notions, terms and rules are equivalent to architecture. Whether and how we can make our art much better. A research of the relation between architecture and music will be conducted through a methodological synthetic tool that is the counterpoint, the synthesis technique of a polyphonic music phrase into parts which include a specific order. Counterpoint allows to the one who is familiar with to mix two or more tunes in a way to be heard simultaneously. It appears to be the most characteristic element of western music and one of the most important features which contradistinguishes it from the eastern music. This is considered to be one of the main means for those who desire to compose. The issues involved in the relation between architecture and music have their roots in Greek Mythology. Since then the way that architects, artists and musicians have appreciated this relation has changed. So, since the era of harmonious proportions and linings we went through to apprehensible proportions and later to discovering the relations into a deeper structural level. The module is placed in contemporary questioning in a structural and methodological proportion of these two arts and focuses on the way that counterpoint technique is transferred to architectural synthesis presenting, at the same time, equivalent attempts of transcription to art. The module is a combination of speech (introductions), musical hearings (music played) and assessments. The first assessments have the character of admission and registration of notions and counterpoint techniques which were implemented in architectural projects – built or designed- and the last assessment is organized into small abstract syntheses where counterpoint techniques are implemented and theoretical knowledge is utilized.
Topics for exercises - projects  
Educational material  
Student project work  
Links  
Announcements  
Contact